Moniuszko w kościołach Warszawy
pragnę złożyć wyrazy najwyższego uznania oraz wdzięczności wszystkim, którzy przyczynili się do organizacji i artystycznego sukcesu Festiwalu Muzyki Sakralnej Moniuszko w Kościołach Warszawy. To muzyczne przedsięwzięcie, które gości w tym roku na muzycznej mapie Polski, zajmuje jedno z najważniejszych miejsc wśród wydarzeń związanych z obchodami 200. rocznicy urodzin naszego narodowego kompozytora.
Rok 2019 został ogłoszony przez polski parlament i UNESCO rokiem Stanisława Moniuszki. To świetna okazja, aby zapoznać się bliżej z szerszą niż zwykle retrospektywą twórczości polskiego twórcy oper, pieśni, operetek, baletów, utworów instrumentalnych i sakralnych.
Pięć monograficznych koncertów Festiwalu Moniuszko w Kościołach Warszawy poświęconych muzyce religijnej naszego narodowego kompozytora to nie tylko największa do tej pory prezentacja jego Dzieła w ramach jednego wydarzenia, ale jednocześnie nie lada gratka dla miłośników jego twórczości i melomanów zainteresowanych nowymi trendami w prezentacjach koncertowych. Gratulując organizatorom i osobom związanym z Festiwalem Moniuszko w Kościołach Warszawy tak wspaniałego programu i kształtu artystycznego, życzę satysfakcji z realizacji niełatwego wyzwania, zaś publiczności niezapomnianej uczty duchowej.
Z wyrazami szacunku
wiceprezes Rady Ministrów
Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
prof. dr hab. Piotr Gliński
Warszawa, dn. 11 października 2019 r.

Historia muzyki pisana jest wielkimi postaciami i wielkimi dziełami, które mówią o twórcach, pozwalają poznać ich wnętrze i ukazują szczególny wkład każdego z nich w dzieje kultury (św. Jan Paweł II). Takim właśnie twórcą był Stanisław Moniuszko, któremu poświęcony jest obecny 2019 rok. Fakt ten daje wspaniałą okazję do jeszcze głębszego poznania życia i bogatej twórczości Ojca Opery Narodowej, który po genialnym Chopinie był najznakomitszym polskim kompozytorem, a jego muzykę uważa się powszechnie za wzór muzyki słowiańskiej. Moniuszko to nie tylko kompozytor, to również pedagog, dyrygent orkiestr symfonicznych i chórów.
Dla dzisiejszych melomanów jest autorem wspaniałych oper i operetek, baletów i uwertur koncertowych. Należy pamiętać, że jest twórcą nowego modelu muzyki kościelnej i autorem wielu utworów religijnych: mszy, kantat, hymnów, litanii i psalmów, które nawiązują do polskiej tradycji, pobożności i kultury ludowej.
Znakomita twórczość sakralna kompozytora choć wciąż mało prezentowana i odkrywana zasługuje na szczególną uwagę, dlatego tym większą wyrażam wdzięczność i radość z organizacji Festiwalu Muzyki Sakralnej – Moniuszko w kościołach Warszawy odbywającego się w dniach 6 - 10 listopada 2019 roku.
Serdecznie zapraszam mieszkańców stolicy i wszystkich miłośników muzyki do udziału w tym Festiwalu. Sakralne kompozycje Stanisława Moniuszki zabrzmią w formie wykonawczej właściwej jego epoce, w historycznych przestrzeniach kościołów warszawskich, z którymi był związany. Dziękuję wszystkim, którzy w ten sposób upamiętniają tę postać i wydobywają dzieła ilustrujące głęboką duchowość i wrażliwość religijną artysty. Wszystkim im, a także wykonawcom i słuchaczom z serca błogosławię.
† Kardynał Kazimierz Nycz
Arcybiskup Metropolita Warszawski
promowanie twórczości Stanisława Moniuszki jest naszą powinnością, a w roku 200. rocznicy jego urodzin – priorytetem. Znaczenie Dzieła twórcy polskiej opery narodowej dla historii muzyki polskiej oraz jego rola w kształtowaniu życia społeczno-kulturalnego jest nie do przecenienia. W burzliwym wieku dziewiętnastym, wobec braku polskiej państwowości, to właśnie konsekwentny wybór tematyki o charakterze narodowym w twórczości Moniuszki, a także wykonawstwo jego dzieł stały się̨ manifestacją polskości i wiary w istotę kultury narodowej jako spoiwa decydującego o poczuciu wspólnoty Polaków.
Oprócz oper, pieśni i miniatur instrumentalnych, które znalazły miejsce tak w salach koncertowych, jak i w polskich domach, warto podkreślić niezaprzeczalną wartość kantat czy utworów religijnych. Szczególnej uwadze polecam "Litanie ostrobramskie", "Mszę Piotrowińską" czy "Requiem", które w najbliższych dniach usłyszymy na odbywającym się pod patronatem diecezji warszawskiej Festiwalu Muzyki Sakralnej „Moniuszko w kościołach Warszawy”.
Chciałbym bardzo serdecznie zaprosić Państwa do udziału w Festiwalu. Podczas pięciu koncertów zabrzmią utwory polskiego kompozytora stanowiące o jego artystycznych dokonaniach, prezentujące piękno sztuki wokalnej.
Festiwal „Moniuszko w Kościołach Warszawy”, a także organizowany równolegle pod auspicjami diecezji warszawsko-praskiej „Festiwal Muzyki Sakralnej Stanisława Moniuszki”, stanowią przegląd twórczości sakralnej Moniuszki, a jednocześnie – poprzez zastosowanie dawnych praktyk wykonawczych oraz lokalizacji w historycznych przestrzeniach sakralnych – będą doskonałą okazją do przybliżenia nowych trendów w prezentacjach koncertowych. Staranny dobór polskich zespołów wokalnych i instrumentalnych, organistów oraz międzynarodowych solistów gwarantuje prezentacje na najwyższym artystycznym poziomie.
Zachęcam Państwa do wspólnego odkrywania sztuki Stanisława Moniuszki, nie tylko od święta. Niech obcowanie z jego Dziełem nieustannie dostarcza nam radości z poznawania muzycznego kunsztu naszego Mistrza opery narodowej.
Życzę Państwu niezapomnianych artystycznych przeżyć.
Waldemar Dąbrowski
Pełnomocnik Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego ds.
organizacji obchodów Roku Stanisława Moniuszki
Rok 2019 został ogłoszony przez polski parlament i UNESCO rokiem Stanisława Moniuszki. To kolejny wielki znany ze słyszenia, ale nie do końca słuchany polski twórca. Jego twórczość sakralna pozostaje zupełnie w cieniu innych dzieł i stanowi margines prezentacji koncertowych, podczas, gdy według mojej opinii, to najpełniejsza autorska wypowiedź twórcy, wypływająca nie z potrzeb merkantylnych lecz wewnętrznych, dotykająca najgłębszych i najważniejszych dziedzin życia. Z tej twórczości niewielką recepcją i tradycją wykonawczą, zwłaszcza w ostatnim czasie cieszą się cztery Litanie Ostrobramskie, podczas gdy ten rodzaj twórczości obejmuje ponad dziewięćdziesiąt kompozycji różnych rozmiarów i gatunków na różnorodny aparat wykonawczy. Przyczyn słabej znajomości tego fragmentu dzieła kompozytora jest wiele. Począwszy od diametralnego negatywnego przewartościowania tego dzieła tuż po śmierci kompozytora, kiedy to w muzyce europejskiej do głosu dochodzi wielka symfonika i neoromantyczna stylistyka. To spowodowało, że praktyka wykonawcza dzieł Moniuszki była i jest zdominowana poprzez późniejsze osiągnięcia estetyczne, przez co nie do końca oddaje, a czasami wręcz wypacza walory muzyczne twórczości kompozytora osłabiając ich wyraz. Utwory polskiego twórcy en bloc są postrzegane z jednej strony jako ważny element naszej państwowej kultury o mocnym zabarwieniu patriotycznym i narodowym, a z drugiej - jako twórczość mało oryginalna, zgrzebna, wręcz zaściankowa, co stwarza wrażenie, że dla artystów i odbiorców szukających wartości estetycznych nie jest repertuar wystarczająco interesujący, a dla wykonawców/organizatorów istotny artystycznie. Wynika to bardzo często z niewłaściwej perspektywy percepcyjnej rzutującej ocenę estetyczną dzieła poprzez pryzmat dokonań twórców działających w późniejszych czasach. Inną przyczyną jest również zwykła nieznajomość tej twórczości, wynikająca bardzo często z braku dostępu do odpowiedniego materiału nutowego. Nasz festiwal chciałby przyczynić się do zmiany tej optyki. Główne założenie programowe festiwalu są oparte na dwóch przesłankach artystycznych – po pierwsze, zaprezentujemy możliwie szerokie spektrum twórczości sakralnej Stanisława Moniuszki ze szczególnym uwzględnieniem twórczości chóralnej. Będzie to prawdopodobnie pierwsze, tak wielobarwne przedstawienie tej części spuścizny kompozytora w ramach jednego spójnego stylistycznie i wykonawczo wydarzenia. Po drugie, będziemy prezentować kompozycje Moniuszki w możliwie oryginalnej formie uwzględniając oryginalną przestrzeni akustyczną - tj. historyczne kościoły warszawskie, z którymi kompozytor był związany, oryginalny aparat wykonawczy uwzględniający wielkość i rodzaj zespołów wokalnych i instrumentalnych, oraz instrumenty z epoki oraz oryginalny tekst muzyczny kompozycji. Aby tak ambitne zamierzenia mogły uzyskać odpowiednie zainteresowanie, zaangażowaliśmy wysokiej klasy zespoły śpiewacze, a także zespoły instrumentalne dysponujące instrumentarium z epoki kompozytora i specjalizujące się w wykonawstwie historycznie poinformowanym. Mamy nadzieję, że w wielu wypadkach, to z gruntu nowe podejście pozwoli Państwu choć zbliżyć się do pierwowzoru i zweryfikować niektóre nawyki słuchowe i estetyczne dotyczące jego twórczości. Pięć koncertów monograficznych pozwoli nam choć na moment wniknąć w świat wewnętrznych przemyśleń i doznań niebanalnego twórcy jakim był Stanisław Moniuszko.
Dr hab. Andrzej Szadejko
Koordynator festiwalu
Moniuszko w Kościołach Warszawy
Kościół Św. Krzyża, ul. Krakowskie Przedmieście 3, Warszawa

Kościół Wizytek pw. Opieki św. Józefa Oblubieńca Niepokalanej Bogurodzicy Maryi, ul. Krakowskie Przedmieście 34, Warszawa

Kościół oo. Franciszkanów pw. Stygmatów Św. Franciszka, ul. Zakroczymska 1, Warszawa

Kościół Św. Anny, ul. Krakowskie Przedmieście 68, Warszawa

Kościół ewangelicko-augsburski Św. Trójcy, ul. Plac Małachowskiego 1, Warszawa
